Vaalivoitto Aurassa!

Perussuomalaisten kannatus Aurassa nousi edellisiin eurovaaleihin nähden 8,8%, joka on Varsinais-Suomen piirin korkein prosentti. Koko maassa nousua oli 3,1%. Kokonaiskannatus oli piirin toiseksi korkein 19,2%, heti Nousiaisten jälkeen, jossa se oli kaksi kymmenystä korkeampi. Kannatuksen leveydestä kertoo se, että vain yksi perussuomalaisten eurovaaliehdokas jäi ilman ääniä. Muilla puolueilla ehdokkaista ilman ääniä jäi seuraavasti: Kokoomus 6, Keskusta 4, SDP 5, KD 14, Vasemmisto 7, Vihreät 6 ja RKP 14. Tämän voi tulkita siten, että perussuomalaisten ehdokkasasettelu oli onnistunut ja he keräsivät ääniä laajalla rintamalla. Suuret puolueet menettivät Aurassa kannatustaan seuraavasti Keskusta -3%, Kokoomus -3% ja SDP -3,8%. Vasemmistoliitto nosti kannatustaan +1,2% ja Kristillisdemokraatit +1,5%. Kokonaisuutena on siis perusteltua sanoa, että perussuomalaiset on selkeä vaalivoittaja Aurassa!

Näin hyvään tulokseen on syynsä. Hyvien ehdokkaiden ja selkeän linjan lisäksi teimme kovasti töitä. Materiaalia jaettiin postilaatikkoihin säännöllisesti jo monta kuukautta ennen vaaleja. Tässä kunnostautui erityisesti Ilkka Soukka, joka tinkimättömästi ja vaivaansa säästelemättä hoiti jakelua. Lisäksi panostimme vaalikylttien laatuun ja määrään. Kylttirungot viimeisteltiin ja aseteltiin sopiviin paikkoihin, jotta näkyvyys olisi optimaalinen. Yleismainosten lisäksi, sijoiteltiin pieniä puolueen logolla varustettuja kylttejä tien varsiin. Lisäksi “suuri vaalimonumentti” Auran ABC:n tuntumaan teki tehtävänsä. Panostimme laadukkaaseen ja sitäkin taktisempaan näkyvyyteen.

Auran kunnan ääniharava oli Jussi Halla-aho. Tämä on mielenkiintoinen tulos siltä osin, että Jussi on profiloitunut yleisessä mielessä maahanmuuttokriittiseksi. Aurassa ei maahanmuuttoa tai sen mahdollisia vaikutuksia juurikaan näy. Uskoakseni menestys perustui hänen vahvaan substanssiosaamiseen ja loistaviin ulostuloihin eri medioissa. Lisäksi hän kävi kuntalaisten tavattavana Auran markkinoilla maaliskuussa. Tämän laatuista osallistuvaa vaalityötä selvästikin arvostetaan pienessä kunnassamme!

Vaalien tuloksesta ei voi kuin olla kiitollinen ja ottaa kuntalaisten viesti nöyränä vastaan. Työ jatkuu meillä siten, että paneudumme huolella päätettäviin asioihin edelleen ja pyrimme tekemään kuntalaisten kannalta parhaita mahdollisia päätöksiä. Valmistautuminen tuleviin eduskuntavaaleihin alkaa pian ja siitä lisää lähiaikoina!

A-P Haapanen, pj

Auran Perussuomalaiset ry